zondag 16 februari 2014

Is het wel zo slim om een "slimme" meter te nemen?


Ik kan me nog herinneren dat er in mijn jeugd helemaal geen computers in huis waren, niemand had dat. Computers stond nog in de kinderschoenen en was meer iets voor de wetenschap. Ik zeg, Chriet Titulaer! Wat ik nog het best kan herinneren uit die tijd was dat de Commodore64 in opkomst was, en dat door de cassettebandjes we een kwartier moesten wachten alvorens we een spelletje konden spelen. En oh mijn god, wat ging dat snel toen we op de 5.25" floppy's overgingen. "Complexe" commando's intoetsen en spelen maar!

The future is now
En wat is de tijd veranderd zeg! Een laptop is gemeengoed en de I-pads vliegen je om de oren. De mobiele telefoon (die we ook niet hadden in mijn jeugd) is omgedoopt tot mobiele computer met videocamera, radio, fototoestel, postvak-in etc. en draagt daarnaast nog vele applicaties die naar persoonlijke wens kunnen worden geïnstalleerd. De platte smart-tv heeft de grote beeldbuis vervangen en de automobiel is verworden tot een personal-computer op wielen. Cruise-control en automatisch inparkeren hebben het auto rijden omgetoverd tot makkie vol luxe en genot.

Naast de technologische ontwikkelingen voor de thuismarkt is de digitale chip diep doorgedrongen in de zakelijke markt. Handwerk is vervangen door een mechanisch proces waar geen mens meer aan te pas komt. De typemachine is het raam uitgegooid en inklokken op het werk hebben een pasje voor uitgevonden. De overschrijvingskaart van de bank ligt bij het oud-papier want telebankieren is hier. En waar we vroeger nog met munten en briefgeld voor onze boodschappen betaald moest worden is er nu steeds meer druk om onze pasje onbezorgd de digitale Euro's te laten overboeken.

USB, RFID, Bluetooth, Wifi en GPS. De bits en de bytes zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Meer en meer dringt de digitale wereld ons dagelijkse leven binnen. Mijn moeder kan soms niet bevatten wat er nu weer op de markt is gekomen, terwijl het voor mij inmiddels heel "normaal" is. Waar ik me over tien jaar verbazen zal over de nieuwste uitvinding zal dat voor onze zoon de "new normal" zijn.


10011011 - De nieuwe wereld
De recente ontwikkeling rondom de NSA-onthullingen van Edward Snowden hebben er voor gezorgd dat het Jan en alleman duidelijk is dat privacy in de kliko is beland. Mijn gedrag op internet, mijn telefoontjes en mijn e-mail, data wordt en masse opgeslurpt en voor toekomstig "gebruik" permanent vastgelegd. Een mooi vooruitzicht voor de "new normal" van onze zoon, niet? Is de digitale revolutie doorgeschoten?

Natuurlijk vind ook ik het makkelijk dat ik in Scheveningen op mijn smart Phone kan opzoeken waar de gezelligste bar is, om vervolgens mijn vrienden te appen waar ik zit. Ik vind het heerlijk dat ik Youtube op mijn tv kan kijken. En wat is het toch geweldig om muziek in de auto via een USB-stick te luisteren. Maar ik maak me zorgen om mijn afhankelijkheid van al die technologie. Ik kan me nog levendig de lichte paniek herinneren toen ik blijkbaar op de verkeerde plaats stond toen ik als gast in een paneldiscussie zat. Chips, mijn telefoon vergeten! Geen telefoonnummer bij de hand, geen e-mail om het adres te checken en geen internet om de website te bezoeken!! Gelukkig kon ik vertrouwen op mijn oldskool ervaringen en wist het ook zonder de digitale vriend op te lossen, ik was net op tijd om achter de tafel te kruipen en de middag kon beginnen. Maar het zet je aan het denken...

Steeds mee begin ik me af te vragen of het allemaal wel nodig is, al die "verbeteringen" in mijn leven. Wil ik wel dat de thermostaat, op afstand bediend via mijn tablet, een uur voor thuiskomst de boel gaat verwarmen? Zie ik het zitten dat mijn huis bij thuiskomst mijn stemming herkent aan mijn gezichtsuitdrukkingen, om vervolgens de meest geschikte muziek af te spelen? Vind ik het wel prettig dat ik en/of mijn auto talloze keren per dag op camera wordt vastgelegd in het systeem? En vind ik het acceptabel dat een onderhuidse chip mijn betalingen doet in de meest hippe bar van Nederland? Is mijn identiteit nog wel veilig op de digitale snelweg?

Hoe ver moet het gaan voordat ik het persoonlijk een halt toe roep?

Dat iedere nieuwe techniek voor zowel goed als kwaad kan worden gebruikt wordt duidelijk benadrukt door Regina Dugan, director van Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency). Darpa is een onderdeel van het DoD (Department of Defense), beter bekend onder de noemer het Pentagon. Gezien de digitale wereld van nulletjes en eentjes in de fysieke wereld bestaat uit chips en printplaatjes, is er een fenomeen wat niet uit het oog verloren mag worden, nu alles in een rap tempo doorontwikkeld:

Hacken!

Bekijk hier de speech van Dugan:



De "slimme" meter
Laatst kregen we een brief in de bus van Liander, onze energieleverancier. Uit een steekproef was gebleken dat onze meters niet meer voldeden en deze zouden worden vervangen door de moderne "slimme" meter. Gezien ik niet geheel onbekend ben met de materie, kreeg ik al kippenvel bij de gedachte! Gelukkig stond er in diezelfde brief dat er ook een mogelijkheid was om de "slimme" meter te weigeren, dan zou er een traditionele meter worden geplaatst. Een belletje was genoeg.
 
 

Nu zijn er genoeg mensen die niet snappen waar ik me druk om maak. Wanneer ik hen wijs op de toekomstige mogelijkheden van deze techniek en het verband leg met het alom bekende NSA-schandaal, dan zijn fronsende wenkbrauwen een veel geziene respons. Ze weten toch al alles? En ik heb toch niets te verbergen? Een privacy discussie die we oeverloos kunnen en moeten blijven voeren. Ondanks dat Liander op hun website belooft dat ze niet kunnen zien wanneer ik de lampen aandoe, welk programma ik op tv kijk of hoe lang ik onder de douche sta, met een geïnstalleerde "slimme" meter is de technologie in huis gehaald voor de toekomst.

Dat er naast de privacy issues nog vele andere redenen zijn om te twijfelen aan deze "slimme" verbetering, dat weten velen niet. Valt de meter te hacken van buitenaf? Is het wel zo vrijwillig allemaal? Is het wel safe in het kader van brandveiligheid? Wat gebeurt er met mijn gegevens? Of wat doet de vrijgekomen straling met de gezondheid van mijn lichaam en geest? Deze vragen en meer worden behandeld in de nieuwe documentaire "Taking back your power". Wellicht zijn de vragen allemaal positief te beantwoorden, maar misschien ook niet. Mogelijk is voor nu niet alles uit de documentaire van toepassing op ons land. Maar hoe zit het met de toekomst en met de steeds machtigere EU-regels?

Heeft u zich er al eens eerder in verdiept? Of is u ook het technologische hoogstandje a-la Liander in de maag gesplitst? Linksom rechtsom, het is belangrijk uzelf te informeren over de zaken waar u niets vanaf weet, terwijl het zo'n belangrijk onderdeel van uw leven vormt. Ondanks dat de "slimme" meter slechts een klein onderdeel is binnen de digitale tendens, denk ik dat deze prijswinnende documentaire u in ieder geval tot denken zal aanzetten. Het is immers immens belangrijk om na te denken over uw eigen toekomst en die van uw (klein)kinderen, en zo veel mogelijk zelf de touwtjes in handen te houden.

Taking back your power:



PR-technisch gezien is het natuurlijk een grandioze keuze geweest de term "slim" of "smart" te koppelen aan de meters of de daaraan gelinkte en te verwachten ontwikkelingen. Ik zou immers wel "dom" zijn dergelijk techniek niet mijn leven te laten verrijken, toch? Maar na het zien van de documentaires, en de daarop volgende surf tocht, wist ik het zeker:
Ik wil ABSOLUUT geen "slimme"meter in huis!

Blijkbaar is de weerstand tegen de "slimme" meter niet nieuw en ben ik hierin niet uniek in Nederland. Tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik dan ook al snel terecht op de website:
http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/

Naast de uitgebreide informatie op hun website was het ook mogelijk om T-shirts te bestellen met de tekst "I'm human, not data", of stickers te bestellen om aan te geven dat je de "slimme" meter niet in je huis toestaat. Hieronder staat de foto van onze verreikte brievenbus, want wij willen het niet, wat jij?

Laat jij de slimme meter wel toe in je huis?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten