zondag 1 september 2024

The Trivium (Sister Miriam Joseph)



Sister Mariam Joseph schreef het boek "The Trivium - The Liberal Arts of Logic, Grammar and Rhetoric - Understanding the Nature and Function of Language".

Wat zo bijzonder is aan de titel is dit deel: "Logic, Grammar and Rhetoric". Drie bekende termen voor mensen die reeds vertrouwd zijn met The Trivium. Maar het opmerkelijke is dat de volgorde van de termen niet klopt. De juiste volgorde is Grammar -> Logic -> Rhetoric. Iets wat ik expliciet benadrukte in een eerder artikel over de Trivium methode - kritisch denken voor het dagelijks leven.

Die exacte volgorde was een helder principe, dat was wat ik destijds had gefilterd over deze veelal onbekende methode. Maar tijdens mijn speurtocht heb ik ook begrepen dat dit boek van Sister Mariam Joseph een belangrijke rol heeft gespeeld in de overlevering van The Trivium. Ze is een van de weinige auteurs op dit gebied en haar boek uit 1948 gaf duidelijke handvatten voor het gebruik van de methode. Daarom deel ik dit graag met jullie. 

Je kunt het boek HIER kopen.

HIER kun je het boek online vinden, en daarom zie je hoe boek in z'n geheel ook hieronder terug.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten